Řešením projektu v konsorcium s BMW, Mercedecs, VW, Renault, Bosch, Continental, Etas, Elektrobit, Valeo, NXP, ZF, Technická univerzita Mnichov, Technická univerzita Stuttgart a dalších více jak 50 nejvýznamnějších partnerů evropského autoprůmyslu, vzniká koncepce architektur vozidla jehož funkce a vlastnosti jsou určovány a řízeny softwarem. Na rozdíl od tradičních vozidel současnosti, kde je stále ještě množství funkcí řízeno hardwarovými komponentami. Nová koncepce softwarově definovaného vozidla umožní flexibilní přizpůsobení a rozšíření funkcí podle potřeb uživatele. Mobility Lab VŠB-TUO se tak v letech 2024 až 2027 podílí na vývoji budoucí jednotné architektury evropských automobilů.

+

Není co řešit,
FEI je moje budoucnost ...

Chci na FEI, chci podat přihlášku

V práci byla vytvořena komunikační platforma pro propojení vývojového prostředí Vector CANoe s Lego Mindstorms 51515. Byla vytvořena deska plošného spoje, která pomocí Bluetooth spojuje miniaturizovaný model auta se softwarovým nástrojem využívaným v automotive systémech. Bylo potřeba dodržet správnou kofiguraci a respektovat použité komunikační protokoly, aby byl zajištěn spolehlivý provoz systému. Výsledkem párce je propojení datového přenosu mezi protokolem CAN a Bluetooth a za jeho pomocí je možné bezdrátově ovládat demonstrační model automobilu.

+

Není co řešit,
FEI je moje budoucnost ...

Chci na FEI, chci podat přihlášku

V práci byl zpracován a popsán princip funkce sběrnice CAN používanou v koncernových vozech Volkswagen. Analýza komunikační sběrnice byla potřeba k vytvoření demonstračního panelu, ke kterému bylo vytvořeno rozhraní pro jeho ovládání. Panel jako takový je schopen ovládat digitální budíky z vozu Škoda Octavia RS 245 a je schopen simulovat různé požadavky uživatele. Stanoviště je vhodné k výukovým a demonstračním účelům, zejména pro vysvětlení funkčních principů komunikačních sběrnic v oblasti automotive.

+

Není co řešit,
FEI je moje budoucnost ...

Chci na FEI, chci podat přihlášku

Na základě informace o pozici, pohybu, tvaru a změně tvaru těla a jeho jednotlivých částí lze usuzovat nejen na činnost řidiče, ale také na jeho momentální kondici a způsobilost k řízení vozidla. Informace o případných zdravotních obtížích řidiče může přispět ke zvýšení bezpečnosti.

Je zřejmé, že stavy, kterými mohou být například mikro-spánek, epileptický záchvat nebo infarkt odvádí v danou chvíli pozornost od řízení a mohou být velmi nebezpečné. V takových případech by bylo vhodné tyto stavy rozpoznat a zapnout asistenční systémy ve vozidle, které jsou schopny převzít řízení za řidiče a zabránit možným potenciálně nebezpečným situacím. Aktuálně se problém snažíme řešit pomocí hlubokých neuronových sítí a to založených zejména na architektuře encoder-decoder (výzkum probíhá ve spolupráci s partnery ze ŠKODA AUTO a.s.).

+

Není co řešit,
FEI je moje budoucnost ...

Chci na FEI, chci podat přihlášku

Myšlenka „Follow the Vehicle“ se řídí jednoduchým principem: dvě auta, jeden řidič. Nadřízený vůz řízený člověkem určuje všechny relevantní parametry, jako rychlost, směr, trasu, jízdní dráhu či cílovou destinaci. Mnohá data týkající se pohybů volantu, akcelerace a brzdění získává podřízený vůz bezdrátovým přenosem z vozu vpředu. Druhý vůz jede za prvním vozem ve vzdálenosti až deseti metrů.

Před zahájením jízdy se oba vozy identifikují prostřednictvím digitálního kódu. Testovací vozy, dva vozy ŠKODA SUPERB iV, jsou vybaveny hardwarovým a softwarovým rozhraním i vysoce moderními technologiemi založenými na technologii smart cities a inteligentních dopravních systémech. Testovací vozy sledují dopravní infrastrukturu a komunikují přes Car-to-X. Výměna dat probíhá prostřednictvím standardu pro automobilovou komunikaci ETSI ITS-G5 a také mobilních sítí 4G/LTE a 5G.

K rozeznávání obrazu a identifikaci trojrozměrných objektů v okolí vozy ŠKODA SUPERB iV využívají senzory, které jsou dodatečně vybaveny kamerovým systémem, speciálními senzory, radarovými systémy a komunikační jednotkou. Zkušební vozy „Follow the Vehicle“ tak čtou celou řadu různých údajů, například aktuální polohu vozidla a parametry související s řízením. Systémy také sledují okolí vozu a aktuální provoz v reálném čase.

toto je upoutávka

+

Není co řešit,
FEI je moje budoucnost ...

Chci na FEI, chci podat přihlášku

Zveme tě na virtuální prohlídku!

Projděte si naši budovu, laboratoře, třídy online!

Co říkají naši absolventi?

Podívejte se na rozhovory s našimi absolventy a nechte se inspirovat ke studiu na FEI ...